Sunday, October 5, 2014

Salam Aidil Adha

“Ya Allah.. sambutlah tangan ini, tetapkanlah hati ini, dekatkanlah langkah mujahadah ini dalam kebaikan dan keredhaanMu. Sesungguhnya rahmatMu ku dambakan. AmpunanMu ku pohonkan. Ampunilah dosa-dosa semalam dan terimalah taubatku ini Ya Ghaffar. Hanya padaMu ku memohon keampunan dan hanya padaMu jua ku serahkan diri.”

Segala kisah suka dan duka kembali dalam ingatan bila aku melangkah pulang ke kampung halaman. Mungkin kesunyian dan kedamaian suasana kampung buatkan aku mengimbau kenangan yang perlu aku luputkan. Mungkin ini dugaan. 

Seharian berhari raya bersama-sama teman buatkan aku senyum keriangan. Namun, bila malam menjelma aku terdiam tanpa kata-kata. Semuanya kembali ke ingatan bagaikan kisahnya berakhir semalam. 

Hari ini, mungkin aku rasakan aku terhina. Aku rasakan aku terbuang. Aku rasakan aku terjatuh. Tapi, aku yakin dengan ketentuan Allah. Doaku untuk kecapi kebahagiaan satu hari nanti pasti dimakbulkan. 

No comments: